الأحد، 15 يناير 2012

اولى الذكريات فى مصر



رجعنا أنا وماما من العراق بعد وفاة جدى ورجع بابا بعدنا بشوية يعنى كام شهر تقريبا .... كنت لسه بتعلم المشى .. والكلام ... وكل حاجة فى أى حاجة فى الدنيا لكـــــــــن الشقاوة دى حاجة مبنتعلمهاش ههههه 

وعن الحكايات الطريفه عنى فى السن ده  ... يعنى تقريبا السنة الأولى والتانية ... كان فيه أولاد الجيران فيه الأكبر والأصغر... لكن رؤى تختلف :) 

أجمل المواقف :

مرة كنت عيانه جدا وحرارتى مرتفعه جدااا .. والبيت يعينى ماما ونينة زعلانين عشانى ومش قادرة ... وفى مرة كنت نايمة ( المفروض يعنى  :) ) وبعدين طولت أوى ماما دخلت تشوفنى ملقتنيش فى السرير 0_0 

راحت فين دى ...... وبدأ البحث 

وكنت أنا مع العيال ...... بعمل غديوة ( عارفينها ؟؟ ههههه يعنى كل واحد بيجيب من بيته أى أكل ونقعد كلنا مع بعض وناكل سوا ) 

ماما اتخضت طبعا وشالتنى بالعافية  :( .... مكملتش الغديوة يومها مع انى مكنتش باكل حاجة بس مجرد المشاركة :) 

مرة تانية كنت برضه تعبانه ... بس المرادى كانت عينى وارمة ومقفولة تقريبا . وجه عندنا حمادة إبن عمتى كان دايما يلعب معايا .... كان أكبر منى تقريبا بـ ثلاث أو أربع سنين ..... لاحظت إنه قاعد جمب مامته ومش راضى يجى يلعب معايا ... وكل ما اروح العب معاه يبعد ........ هههه إكتشفت موضوع عينى ده وإنه خايف ... وجبته لنفسك يا حماااااده رعبته يومها وأنا أضحك :) 


القصة دى ماما حكيتهالى .... بس أنا شفت المنظر فى صورة لكن مع نانى بنت عمى وأنا برضه بخوفها ههههههههه نيها هاهاهاهاها


أنا مكنتش شرشرة ومازلت بس معرفش ليه بلاقى نفسى بخوف اللى بيخافوا من غير سبب هههههههه 



كفاااية كده على البوست ده  ^_^


هناك 24 تعليقًا:

  1. الأيام الجميلة .. مهما قسى علينا الزمان .. تبقى جميلة .. وأجمل ما فيها ذكرياته ..
    دمت بخير .. وبداية شقاوة موفقة ..
    مع التحية الطيبة

    ردحذف
  2. هههههههههههههههه
    ماشاء الله عليكي
    ده انتي باين عليكي كنتي شقيه اوي
    حلوه المدكرات دي
    هاتي كمان

    ردحذف
    الردود
    1. ما أحلى الطفولة ،،، وشقاوتها !

      تحياتي

      حذف
  3. ظلالى البيضاء
    وصف
    منجى

    شكرا لمروركم الجميل

    هههههههه ومعلش استحملونى :)

    بس احيانا بفكر اقفلها

    ردحذف
  4. صباح الخير:

    لقد كنت شقية وأنتي صغيرة..

    ننتظر المزيد..

    لك تحياتي..

    ردحذف
  5. امممم الظاهر كده فعلا

    هههههه
    ان شاء الله المزيد قادم

    ردحذف
  6. هههههههههههههههههههههههه
    لا لازم أجي هون كل ما تنزلي شي بسرعة
    جد استمتعت جداً

    ردحذف
  7. ياهلا وغلا نسرين

    لازم تيجى هنا عشان مهمات بناتك يعملو من شقاوة تبقى عارفه ان فيه ناس كانت شقاوتها اكتر فتستحملى ههههههههه

    ردحذف
  8. ذكريات جميله وبريئه وشقيه:)
    ضحكتني عينك الورمانه هههههههههههههه...كويس انك استغليتي الموقف:)

    ردحذف
  9. هههه متخيله الصورة اصلا ونانى ميته من الخوف فى حضن باباها ههههههههه فظيعه بجد

    تسلمى نيسان

    ردحذف
  10. اولا انا طيره من الفرح اني عرفت مدونتك
    ثانيا بجد اسمتتتتتتتتتعت بمشاعر الطفولة

    رائع رؤى

    ردحذف
  11. نيلى شكراااااا لتواجدك وانا اسعد لانى سبب فى سعادتك

    دمتى بكل خير وتقدرى تتابعى رؤى كمان
    http://roaa3lewa.blogspot.com/

    ردحذف
    الردود
    1. أكيد هتابع كل مدونتك, ده أساسي, لأن احساسك جميل :)

      حذف
  12. ههههههههههههههه

    عشان اللى يخاف من العفريت يطلعله .. مش هما خايفين يشربوا بقى :D

    كميله خالث حكاياتك دى ^ ^

    ردحذف
  13. نيلى شكرااااااااا وتواجدك يسعدنى


    دعاء سعيدة بمرورك هنا ويسعدنى تواجدك هنا وهناك :)

    ههههههه تصدقى عندك حق وده اللى عملته فيهم هههههههه

    لسه الجاى افظع هههههه

    ردحذف
  14. هههههههه
    جميله الذكريات خاصه التي
    تحمل مواقف ترسم البسمه
    تحياتي

    ردحذف
  15. مرحبا بك كارولين

    والله الذكريات اكيد فيها حجات مش حلوة اوى وتعكنن بس لما عملت المدونة دى نويت مكتبش غير الحجات اللى تضحك وتبسط وبسسسسس

    منورة

    ردحذف

مرحبا بكم فى عالم طفولتى