الخميس، 29 مارس 2012

العقاب والإفلات منه

لا أخفيكم سرا أنى كنت شقية جدا وكانت شقاوتى السبب إنى باخد ضرب بعمرى ههههههه بس مفيش فايده كله يهون وعلقة تفوت ومبموتش ، وإن مت مش مشكله يبقى ممتش وانا فى نفسى حاجة أعملها  0_o  .. 

أنا صحيح كنت شقيه بس والله مش بإيدى دى خلقة ربنا أعمل أنا إيه يعنى :) ... شقية بس بذكاء وأفكار غريب تطلع من أطفال فى السن ده 

والدليييييييييل .. عمو سعيد اللى بيصلح التليفونات هو أثبت وقالى بالنص بعد محايلات  إنى أسكت عشان يقدر يعمل شغله  بس مفيش فايده لازم أفهم إيه السلوك دى :)   قالى يومها يا بت ارحمينى ... هو إنتى صحيح شقية وغلباوية بس تتحبى بذكائك هههههههه وآدى الدليل أى حد بقى يقول غير كده مش ذنبى انه مبيفهمش تحليل نفسى :) 

ولأن شقاوتى مكنتش ماما بتستحملها وكنت بعمل حجات غريبه وأحيانا خطر ( كما سيأتى لاحقا فى موضوع الكهربا والسور  :) ) 
كان طبعا فيه عقاااااب :( 

مش هتكلم عن الضرب هئ هئ  بس فيه أنواع عقاب من غلبها يعينى كانت بتضطر له على أساس إنها تقمعنى 0_0 فى مرة معرفش بصراحة كنت عملت ايه وماما إضطرت تحبسنى وكان المكان فى المطبخ وقفلت عليا شوية صريخ وعيااااااط وعاااااااااااا وتخبيط 
وإذ فجأة ماما مبقتش سامعالى صوووووووت هسسسسسسس بعد شوية جاتلى تشوف فى ايه يعنى مخضوضه 

إيه بقى اللى كان حاصل لما لاقيت ان العياط والصراخ مجبش فايده قلت أصرف نفسى وأكتشف الموقع والسجن يعنى 
فتحت التلاجه .. لاقيت جبنه قريش وأنا بموووووووووت فيها مغرية جدا بالنسبالى كانت ماما لسه شارياها :) قعدت بقى على الأرض وحطيت الطبق اللى معرفش نزلته إزاى لأنه كبير :) وقعدت آكل آآآكل واعيط شوية وبعدين آآآآآآآآكل لعند تقريبا على بال ماما جت تشوفنى كنت قربت أخلص ههههههههههههه ماما  مبقتش عارفه تعمل ايه بصراحة موقف لا تحسد عليه تزعقلى ولا تضحك وعدى بس 
أحسسسسسسسسسن عشان تحرم تحبسنى :) 

مرة تانية معرفش برضه انا كنت عملت إيه وماما عاقبتنى إنى أنام بدرى ومسهرش أتفرج على التلفزيون لعند ما الناس فيه تنام ويوشششش ( ده اللى كان بيحصل كل يوم عادى جدا يعنى ههههههههه طالما الناس صاحيين اهم فى التلفزيون أنام أنا ليييييه سؤال منطقى جداااااااااا ) 
المهم نمت مقموعه أعمل ايه .... بس اللى حصل هيخلى ماما بعد كده تستنى معايا لعند ما التلفزيون يوشششششششش والناس فيه تنام :) 

قمت فى نص الليل جعااااانه أكيد أول حاجة تيجى فى بالى إنى أفتح التلاجه :) وكانت ماما عملت مهلبيه بعد ما نمت 0_0 طب أنا جعانه والمهلبيه قدامى 
قعدت برضه آآآآآآآآكل آآآآآآآآآآكل وأنا بين النوم والصحو وغالبا برضه مفضلش حاجة هههههههه صحيت الصبح شافت مهلبيه حوالين التلاجه صعقت :) مين عمل كده ولااااااااا أعرف دنا حتى نايمة بدرى فعلا مش فاكرة  إنى كلت ههههههههه 

ملحوظة بجد أنا مش مفجوعه والله بس هى جت كده مليش ذنب يعنى فيه حد ينوم طفل بدرى :)


بصراحة كنت فظييييعه لما بفتكر :) 



هناك 25 تعليقًا:

  1. هههههههههههههههه فظيعة حكاية الجبنة والمهلبية
    لا وماكنتيش مفجوعة ولا حاجة

    ردحذف
  2. والله ابدااا محدش ياخد فكرة وحشه كده ازعل :)

    نورتى

    ردحذف
  3. ما اجملها من ايام وذكريات

    واضح انه لسه في كمان كثيرررررر

    ههههههههههههه

    دمتِ بخير

    ردحذف
  4. عموووو يوسف يا هلا

    هو اكيد لسه فيه كتير فعلا :)

    شوية نرجع لما تضييق هنا


    دمت بكل خير :)

    ردحذف
  5. ايه الشقاوه دي؟؟؟
    معقول؟
    انا فكرتي عنك انك هاديه وعاقله كتير:)
    تحيه لوالدتك اللي كنتي مجنناها:))

    ردحذف
  6. نيساااان منورة
    والله كنت شقية بس دلوقتى لا خلاص
    ومعرفش اذا كنت هديت أو اتهديييت المهم النتيجة واحده يعنى :)


    الله يسلمك يوصل سلامك

    دمت بخيييييييير

    ردحذف
  7. هههههههههههههه
    شكلك كنت شقية
    سرنى التواجد هنا
    تحياتى
    yasmin

    ردحذف
  8. اهليييين ياسمين

    وسرنى ايضا وجودك

    هههههههههه اه كنت كده فعلا بس مبقتش خلاااااااص :)

    دمت بخير

    ردحذف
  9. ههههههههههه تصدقى لما الواحد بيفتكر نفسه وهوصغير تحسى انك بتعيدى اكتشاف نفسك من جديد وتسالى نفسك بجد انا كنت بعمل كده وعلى فكرة بنوتتى وعد زيك كده ههههههههههههه تسلمى حبيبتى

    ردحذف
    الردود
    1. عندك حق بعيد اكتشاف نفسى :)

      لانى دلوقتى ومع الايام بقيت حد تانى

      بنفس الاسم :)


      نورتى

      حذف
  10. ذكريات الطفولة عمرها ما بتتنسي
    لأنها كانت أحلى أيام

    خالص التقدير لفكرك وقلمك
    بالتوفيق دائما

    تقبلي مروري
    Casper

    ردحذف
  11. هههههههههههههههههههههههههههههههههه
    انتى مشكله بجد
    طب انا عايزه اعرف دلوقتى ايه الاخبار ياترى؟؟

    ردحذف
    الردود
    1. شووفى الأخبار دلوقتى هتلاقيها هنا

      http://roaa3lewa.blogspot.com/

      حد تانى خالص على فكرة هههه


      نورتى

      حذف
  12. الأطفال أذكى البشر عندما يتعلق الأمر بارتكاب المخالفات و الهرب من العقاب
    تدوينة لذيذة

    ردحذف
  13. انتى متاكدة ان هما اللى بيعاقبوكى و لا انتى اللي بتنتقمى يا بنتى هههههههههههه

    ضحكتيني يا رورو و الله ربنا يسعدك

    تقبلي تواجدى و متابعتي لمدونتك الجميلة

    ردحذف
  14. الله يكون غي عون ماما
    انا قريت كتير وعجلتني ذكرياتك وخصوصا مع خالوا
    تحياتي

    ردحذف
  15. مساء الخير رؤى

    وما أجمل الذكريات

    مدونة رائعة وجميلة

    دمتم بكل ود

    ردحذف

مرحبا بكم فى عالم طفولتى